Trh zábavy
3/BŘEZEN 2000  inzertní a informační měsíčník

ARCHIV
Automaty
Stolní fotbaly
Šipkové automaty
Kuželky, bowling
Kulečníky a příslušenství
Hokeje
Flippery
Jukeboxy
Simulátory
Výstavy
Články
Ostatní inzerce
 Logo Komory Zábavy

Spotřebitelské loterie
JUDr. Ivo Kasal hodnotí zákon o loteriích

 JUDr. Ivo Kasal Text o spotřebitelských soutěžích není obsahem diplomové práce koncipienta kanceláře. Byl zpracován přímo JUDr. Ivo Kasalem a publikován v časopise Profit.

Dne 11. března 1999 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky další novelu zákona č. 202/1990 Sb. o loteriích a jiných podobných hrách (dále jen loterní zákon). Ve sbírce zákonů se novela objevila pod číslem 63/1999 Sb. a s účinností od 1. ledna 2000 přináší nové ustanovení o spotřebitelských soutěžích.
   Až do tohoto okamžiku, tedy do konce r.1999, jsou reklamní soutěže rozděleny na soutěže loterní a jiné spotřebitelské soutěže, k jejichž pořádání je třeba povolení a na soutěže neloterní, které vůbec loternímu zákonu nepodléhají.
   Jmenovaná březnová novela uvedený stav změnila nově formulovaným ustanovením § 1 odst. 4 loterního zákona a pojem "spotřebitelská soutěž" nahrazuje termínem "spotřebitelská loterie".
   Definice spotřebitelské loterie obsahuje dva základní jevové znaky, které musejí být splněny současně, aby se skutečně jednalo o spotřebitelskou loterii ve smyslu loterního zákona.

  1. 1. O výhře rozhoduje náhoda. Výherci jsou vybráni náhodným způsobem, především slosováním, ale může jít i o jiný způsob.
  2. 2. Podmínkou účasti je zakoupení zboží, služby či jiného produktu a doložení tohoto nákupu provozovateli nebo uzavření smlouvy s poskytovatelem zboží, služby nebo jiného produktu nebo účast na propagační či reklamní akci provozovatele nebo poskytovatele, a to vše i nepřímo prostřednictvím jiných osob, než jsou provozovatelé soutěže či poskytovatel zboží, služeb nebo jiného produktu.
   Podmínka zakoupení zboží, jak lze zjednodušeně výše popsané kritérium popsat, postihuje s velkou pravděpodobností všechny tržní významné formy plnění účastníka soutěže ve prospěch provozovatele soutěže, případně poskytovatele zboží.
   Spotřebitelská loterie, kterou nelze podle novely loterního zákona pořádat, kumuluje ještě následující podmínku: výhrou jsou peníze, vkladní knížky, cenné papíry, pojištění apod., nemovitosti, to všechno v jakékoliv hodnotě. Dále potom nepeněžité výhry nad 20.000 Kč jednotlivě a 200.000 Kč celkem u jednoho provozovatele za kalendářní rok.
   Spotřebitelskou loterií s výhrami, jak je uvedeno výše, nelze pořádat vůbec, a to pod sankcí, jež je loterním zákonem stanovena formou pokuty ve výši 500.000 Kč pro právnickou osobu a 150.000 Kč pro osobu fyzickou.
   Spotřebitelská loterie, kterou je možné v souladu s novelou loterního zákona pořádat, kumuluje ještě současné splnění následujících podmínek:
  • Výhrou může být pouze nepeněžité plnění služby nebo ceny ve zboží a produktech apod.
  • Souhrn všech nepeněžitých výher za všechny provozovatelem provozované hry v peněžním vyjádření nesmí přesáhnout za jeden kalendářní rok částku 200.000 Kč.
  • Hodnota jednotlivé výhry nesmí přesáhnout částku 20.000 Kč.
  • Provozování spotřebitelské loterie je nutné oznámit místně příslušnému finančnímu úřadu.
   Připomínám jen, že loterní zákon samozřejmě i u spotřebitelských loterií předpokládá splnění stejných podmínek, jaké již léta plní i ostatní provozovatelé každé jiné "loterie a jiné podobné hry", především dobrovolnou účast fyzické osoby starší 18 let a hlavně zajištěné rovné podmínky účastníků hry).
   Podrobnosti týkající se oznamování povinnosti budou pravděpodobně stanoveny vyhláškou Ministerstva financí České republiky. (Dnes již ve stádiu hotového předpisu před podpisem a publikací ve Sbírce zákonů.)
   Sankce za nedodržení oznamovací povinnosti je stejná jako za provozování zakázaných spotřebitelských loterií.

Ostatní reklamní, spotřebitelské soutěže
   Reklamní soutěže či spotřebitelské soutěže, které nesplňují jeden nebo druhý pojmový znak, charakterizující spotřebitelskou loterii, tedy:

  1. 1. o výhře nerozhoduje náhoda (slosování nebo jiný náhodný výběr), anebo
  2. 2. podmínkou účasti v soutěži není nákup či účast na reklamní akci; nepodléhají loternímu zákonu. Jejich realizace je omezena pouze právními předpisy týkajícími se reklamy obecně, především zákonem č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, ustanoveními obchodního zákoníku o nekalé soutěži apod.
   Reklamní soutěž či spotřebitelskou soutěž, při zachování alespoň jednoho z uvedených znaků, lze tedy teoreticky uspořádat bez jakéhokoliv omezení a podmínek z hlediska loterního zákona. Protože však podmínku "účasti na akci" nelze fakticky nesplnit, v úvahu připadají tedy případy, kdy výhru obdrží každý, kdo splní stanovené podmínky (nakreslí obrázek, uhodne jednoduchou hádanku apod.). V takovém případě může dojít k zakoupení zboží, uzavření smlouvy atd. a výhrou může být cokoliv.
   Je zcela evidentní, že nová právní úprava podporuje soutěže s malými výhrami pro velké množství účastníků. Výhry ve velké hodnotě lze stěží poskytovat každému, kdo splní organizátorem stanovené podmínky. Tyto důvody povedou, s velkou pravděpodobností, ke změně v marketingových strategiích subjektů trhu s větším důrazem na jiné formy podpory prodeje.

Novela a danění výher
   Novela loterního zákona se opět dotýká zdaňování výher v oblasti daně z příjmů.
   Výhercem spotřebitelské loterie, kterou loterní zákon umožňuje, může být jen fyzická osoba. Pokud tato osoba výhru nezíská v souvislosti s podnikáním, pronájmem nebo zaměstnáním, a proto je výhra přímo ze zákona osvobozena od daně z příjmu.
   Pokud by výherce (fyzická osoba), získal takovou výhru v souvislosti s podnikáním, pronájmem nebo zaměstnáním, je povinen uvést výhru ve svém daňovém přiznání a zdanit ji.
   Výhry v soutěžích, které nebudou podléhat povolovacímu režimu podle loterního zákona, budou zdaňovány následujícím způsobem: stane-li se výhercem jakákoliv fyzická osoba, bude výhra v hodnotě do 10.000 Kč, včetně, od daně z příjmů osvobozena. Jestliže výhra přesáhne tuto hodnotu, bude u fyzických osob, které ji nezískají v souvislosti s podnikáním, pronájmem nebo zaměstnáním, zdaňována srážkou z hodnoty výhry u pořadatele soutěže ve výši 20 %. Fyzické osoby, které získají výhru v souvislosti s podnikáním, pronájmem nebo zaměstnáním, pak budou povinny tuto vyšší výhru opět uvést ve svém daňovém přiznání na konci roku.

Spotřebitelské loterie po 1. lednu 2000
   Novela loterního zákona v části týkající se spotřebitelských loterií nabývá účinnosti, jak uvedeno výše, 1. ledna 2000. Protože novela neobsahuje žádné přechodné ustanovení, které by umožňovalo dokončení soutěží dříve započatých podle původních pravidel, měly by všechny soutěže probíhající (i jen z části) po 1. lednu 2000 tedy novelou stanovené nové podmínky již splňovat, případně dále nepokračovat, neboť vůle zákonodárce k tomuto následku zcela zřetelně směřovala. V této souvislosti je nutné výslovně zdůraznit, že také daňové důsledky novely loterního zákona nastanou od 1. ledna 2000. Výhry převzaté od tohoto data budou podléhat již upraveným daňovým pravidlům, bez ohledu na to, kdy byla soutěž započata.
   Závěrem je nutné uvést, že novela loterního zákona, i přes nepochybné nedokonalosti, přinesla v oblasti spotřebitelských loterií určité sblížení s existujícími platnými a účinnými zákony v jednotlivých členských státech Evropské unie.

Evropská unie a spotřebitelské loterie či soutěže
   Jen pro informaci na tomto místě uvádím, že z hlediska obsahu lze legislativu členských států Evropské unie týkající se spotřebitelských loterií a soutěží rozdělit do tří skupin :

  • právní systémy s režimem úplného zákona
  • režimy částečného omezení
  • liberální režimy.

   Ve státech, v nichž existují právní systémy s režimem úplného zákazu spotřebitelských loterií (Velká Británie, Švédsko, Irsko, Dánsko), je zcela vyloučena možnost zařadit hry s náhodnou výhrou jako propagaci prodeje zboží, služby atd.
   Ve státech s režimy částečného omezení spotřebitelských loterií (Finsko, Německo, Řecko, Holandsko, Španělsko), je zakázáno vázat účast ve spotřebitelské loterii zakoupením určitého výrobku, služby atd. Je zde vytvářen prostor, aby každý mohl mít šanci účastnit se takové soutěže. Je také značně omezována výše výher.
   Ve státech s liberálním režimem ve vztahu ke spotřebitelským loteriím (Francie, Itálie, Portugalsko) neexistují specifická omezení na provozování spotřebitelských loterií. Nicméně i v těchto zemích se často požaduje licence na provozování spotřebitelských loterií, většinou z daňových důvodů.
   Česká republika zaujala prostřednictvím novely loterního zákona jakousi pozici středu v této oblasti.
   Důvody, proč jsou spotřebitelské loterie ve velké většině zemí Evropské unie regulované a značně omezené, jsou stejné. Tímto základním důvodem je fakt, že pro společnost je nezdravé, pokud by čistě neproduktivní prvek, jakým pouhá náhoda jistě je, měl výrazným způsobem rozhodovat o rozdělení spotřebního trhu zboží, služeb atd. Druhým důvodem regulace je skutečnost, že neomezené aktivity loterií by mohly způsobit velice vážné sociální problémy, protože patologičtí hráči mají sklon sázet víc, než si mohou dovolit. Regulace spotřebitelských loterií je naprosto nezbytná pro zamezení dětské účasti v nich, tedy vlastně sázení dětí a mladistvích. V neposlední řadě neregulované loterie, tedy i spotřebitelské loterie, v sobě nesou velké riziko podvodů a zneužití pro zločinné účely, jakým je například praní špinavých peněz.
   Nelze pochybovat o tom, že Česká republika má také nárok, spolu s civilizovanou Evropou, používat uvedené důvody při omezování a kontrole spotřebitelských loterií na svém území. Novela zákona o loteriích a jiných podobných hrách se zdá být v tomto ohledu alespoň malým krokem k uskutečňování tohoto cíle.

(pokračování příště)


  Web design © 2B