Trh zábavy
5/KVĚTEN 2001  inzertní a informační měsíčník
ARCHIV
Automaty
Stolní fotbaly
Šipkové automaty
Kuželky, bowling
Kulečníky a příslušenství
Hokeje
Flippery
Jukeboxy
Simulátory
Výstavy
Články
Ostatní inzerce
FUNPORT
Adresář firem
Katalog zařízení
Bazar
Zábavní podniky
Výstavy
Pracovní místa
PARTNEŘI
FunPort - internetový portál pro zábavní průmysl
Svět zábavy - mezinárodní výstava zábavního průmyslu
Forbes - kontraktační výstava výherních automatů a ostatní zábavní techniky

Kompass
Komora zábavy - vyhlášky, zákony, informace
englishdeutsch

K aktuálním otázkám provozování výherních hracích přístrojů v r. 2000

Jidřich Pangerl, MF ČR V současné době jsou v České republice nabízeny takřka všechny druhy mezinárodně provozovaných loterií a ostatních sázkových her mezi které patří i výherní hrací přístroje (VHP). Provozování těchto sázkových her a loterií se řídí zákonem č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Roční objem sázek dosahuje v současné době více jak 50 mld. Kč. Provozování sázkových her a loterií je zvláštní činností, a proto se řídí jinými režimy než je tomu u ostatního podnikání. Provozovatelé sázkových her a loterií jsou povinni např. oproti podnikatelům v jiných odvětvích platit správní a místní poplatky, náklady státního dozoru, odvádí prostředky na veřejně prospěšné účely apod. Pokud jde o provozování VHP je možno konstatovat, že počínaje rokem 1998 se jejich počet v naší republice ustálil a prakticky ročně kolísá mezi 38-40 tis. kusů přístrojů, což dokumentuje níže uvedená tabulka.

RokPočet provozovaných VHPHodnota zaplacených
spr. popl.
199547 2001,175 mld. Kč
199652 8001,340 mld. Kč
199754 5001,390 mld. Kč
199839 7501,150 mld. Kč
199938 6001,240 mld. Kč
200037 8501,230 mld. Kč
Provozované výherní hrací přístroje, za které byly v ČR zaplaceny správní poplatky (přepočteno na období kalendářního roku, 12 měsíců)

V r. 2000 bylo v České republice provozováno celkem 371 850 kusů VHP. Za vydaná povolení k provozování bylo vybráno 1,23 mld. Kč. Podle statistiky bylo dále vybráno přes 700 mil. Kč za provozované VHP formou místních poplatků. To znamená, že hodnota vybraných místních poplatků je oproti roku 1999 vyšší cca o 50 mil. Kč, což svědčí o vyšším stupni disciplinovanosti současných provozovatelských subjektů i činnosti obecních a městských úřadů. Je třeba i říci, že počet obcí, ve kterých se VHP provozují pozvolna klesá. Zatímco v r. 1999 se provozovaly VHP ještě ve 2 901 obcích, v r. 2000 se počet obcí snížil na číslo 2 632. Snížení nastává většinou u menších osídlení, kde se provoz VHP při současné míře zpoplatnění stává nerentabilní. V r. 2000 bylo uděleno na úseku VHP celkem 195 pokut a jejich hodnota činila 3 569 tis. Kč. To vypovídá, že počet uložených pokut meziročně klesá, respektive lze soudit, že provozovatelská disciplína se postupně ubírá správným směrem. Největší podíl povolení 87 % byl vydán na období 6 měsíců, nejméně povolení žadatelé preferují na nejdelší možné období, tj. na období kalendářního roku. Za r. 2000 podíl těchto povolení činil necelá 4 %. Loterie a sázkové hry plní více funkcí. Především uspokojují stále se zvyšující zájem občanů o sázení a významnou měrou přispívají k získávání prostředků k veřejně prospěšným účelům. Právě v této oblasti bylo v minulosti u některých provozovatelů VHP (u provozovatelů loterií a ostatních sázkových her se tyto pochyby nevyskytovaly) mnoho nejasností jak výpočet části výtěžku správně kalkulovat. V posledních měsících k vyjasnění této problematiky přispěly svými rozsudky krajské soudy v Českých Budějovicích a v Ostravě, které potvrdily principy, že část výtěžku na veřejně prospěšné účely se podle § 4 odst. 2 zákona u VHP kalkuluje z údajů, jejichž základem jsou všechny vsazené částky za odehrané hry. Od nich se pak odečítají vyplacené výhry hráčům, zaplacené správní a místní poplatky. Přitom základem je v tomto smyslu prvotní evidence vedená podle ustanovení § 5 vyhlášky Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích. Zaplacenými správními a místními poplatky se rozumí poplatky vztahující se k povoleným VHP do provozu v tom kterém příslušném časovém období, tedy bez ohledu na datum jejich úhrady. Vlastní náklady, mimo zaplacené správní a místní poplatky, nemají a nemohou mít tedy vliv na výši části výtěžku ve smyslu § 4 odst. 2 zákona. Jednoznačně je třeba též zdůraznit, že část výtěžku je příjmem obce, což určuje § 18 odst. 4 zákona. K často dotazované problematice v minulém roce byla praktická realizace kumulované výhry - JACKPOTU. V tomto směru je třeba zdůraznit, že uvedenou výhru je nutné zabezpečovat samostatným technickým zařízením, které je programově nezávislé na herním programu každého navzájem propojeného výherního hracího přístroje. Toto zařízení nelze považovat za výherní hrací přístroj, ani jiné zařízení dle zákona. Takovéto nezávislé zařízení nepodléhá osvědčování o provozuschopnosti pověřenou autorizovanou osobou a nevztahují se na něj ani žádné poplatky. Kumulovaná výhra (JACKPOT) dosažená na tomto zařízení je zvláštní, zákonem povolený druh výhry z navzájem propojených VHP (§ 17 odst. 7 zákona), který přesahuje výherní podíl propojených VHP. Kumulovaná výhra je ve vztahu k účetnictví provozovatele vyplacenou výhrou sázejícím (hráčům) a je součástí vyplacených výher v dané herně nebo kasinu. Kumulovanou výhru schvalují příslušné správní orgány podle § 19 odst. 1 písm. a) zákona formou herního plánu kumulované výhry definované dle § 17 odst. 7 zákona o loteriích a jiných podobných hrách. K potřebné změně došlo i na úseku osvědčování provozuschopnosti VHP. Tuto činnost zajišťuje Elektrotechnický zkušební ústav, s. p., autorizovaná osoba, Pod lisem 129, Praha 7. Uvedená autorizovaná osoba s cílem zvýšit ochranu svých výstupních listin, tj. Osvědčení o provozuschopnosti VHP a Výpisu osvědčení, který v povolovacím řízení nahrazuje Osvědčení, zavedla na nově vydávaných listinách následující změny a úpravy:

  1. Změny Osvědčení a Výpisu osvědčení.
    • nový vzor papíru, na nichž jsou dokumenty vydávány
    • barevný potisk dokumentů je pouze na přední straně dokumentů, zadní strana je bílá
    • odlišné barvy a odstíny podkladu pro dokumenty oproti minulosti
    • žlutá barva - nejvyšší výhra z jedné hry 300 Kč
      oranžová barva - nejvyšší výhra z jedné hry 750 Kč
      modrá barva - nejvyšší výhra z jedné hry 50 000 Kč
      fialová barva - nejvyšší výhra z jedné hry 50 000 měnových jednotek
    • kulatý hologram, který se nachází v pravé horní části dokumentů
    • formát Výpisu osvědčení je A4, místo původního A6
    • Výpis osvědčení je opatřen podpisem nebo faksimilií podpisu ředitele EZÚ.
    Změny platí od 1.1.2001
     
  2. Nové kulaté razítko Razítko používá malý státní znak jako předchozí razítka a obsahuje tyto změny:
    • v části nad znakem byla u jména Elektrotechnického zkušebního ústavu doplněna zkratka s.p.
    • v části pod znakem bylo sídlo "v Praze" nahrazeno adresou "Pod Lisem 129, 171 02 Praha 71"
    • číslo razítka pod znakem, je nyní doplněno lipovým listem uprostřed dvou čísel.
    Razítko se používá od 18.10. 2000. Osvědčení a Výpisy osvědčení, které byly vydány před uvedeným datem zůstávají v platnosti do data na nich uvedeného.

Závěrem je nutno podotknout, že i do budoucna je žádoucí se zaměřit na vyšší efektivnost výkonu státního dozoru a kontroly. Vedle věcných kontrol, týkajících se realizace jednotlivých her, je potřebné orientovat se též na kontrolu ekonomickou spojenou s vyúčtováním jednotlivých her, správného výpočtu odvodu na veřejně prospěšné účely apod. Tento úkol přisuzuje zákon o loteriích především obcím, finančním úřadům, autorizované osobě atd. Zmíněný zákon doslova ukládá orgánům, které povolení nebo jiné dokumenty vydávají, povinnost kontrolovat průběh těchto her.

Jindřich Pangerl, Ministerstvo financí ČR